18 jaar
Algemene vragen
Aanvullende verzekeringen
Aanvragen, wijzigen, opzeggen, overstappen
Basisverzekering
Betalingen
Eigen bijdrage
Eigen risico
Geneesmiddelenbeleid
Kraampakket aanvragen
Mijn Care4Life
Overgangsregeling ggz en wijkverpleging voor Basisverzekering Bewust Verzekerd Combinatie
Tandartsverzekering
Waar vind ik een specificatie van mijn zorgkosten?
Zorgpas
Ik word 18 jaar. Wat betekent dit voor mijn zorgverzekering?
Als je 18 wordt, veranderen er een aantal dingen rondom jouw zorgverzekering:
Kies je ervoor om een aanvullende of tandartsverzekering af te sluiten of om deze te wijzigen? Dan gaat deze wijziging in per de dag dat je 18 wordt. De premie en het eigen risico gaan in op de 1ste van de maand nadat je 18 jaar bent geworden. Word je bijvoorbeeld 18 jaar op 6 mei, en heb je een tandartsverzekering afgesloten? Dan gaat de dekking van deze tandartsverzekering in per 6 mei en kun je gebruikmaken van de vergoeding. Vanaf 1 juni ben je premieplichtig en betaal je ook de premie voor dit pakket.
Kan ik tussentijds mijn zorgverzekering wijzigen als ik 18 word?
Ja, een aantal dingen kun je wijzigen op het moment dat je 18 wordt:
Een paar weken voor je 18e verjaardag ontvang je van ons een bericht waarin we je de mogelijkheden voor je op een rij zetten. Wil je vervolgens iets wijzigen in je zorgverzekering? Laat dit dan vóór je premieplichtig bent aan ons weten. Neem hiervoor contact met ons op.
Kan ik mij nu al aanmelden voor deze basisverzekering?
Het aanmelden is mogelijk vanaf 17 november tot en met 31 december. Care4Life verzorgt dan voor u de opzegging bij uw huidige verzekeraar. Als u zelf uiterlijk 31 december bij uw huidige verzekeraar heeft opgezegd, dan kunt u zich tot en met 31 januari aanmelden.
Wanneer wordt de premie voor de basisverzekeringen voor 2026 bekend gemaakt?
De premie wordt uiterlijk op 12 november om middernacht bekend gemaakt. Als verzekerde van Care4Life ontvangt u daarna zo snel mogelijk (uiterlijk op 19 november) uw nieuwe polis met de premie voor 2026.
Wordt er korting gegeven op de basisverzekering?
Vanaf 1-1-2023 is het wettelijk niet meer toegestaan om collectiviteitskorting te geven op de basisverzekering? Wel is er een betalingstermijnkorting van 1% wanneer u de premie voor het hele jaar vooruit betaald mogelijk.
Ik ben tussenpersoon en wil graag ook de Basisverzekering Bewust Verzekerd aanbieden via Care4Life. Is dat mogelijk?
Neemt u hiervoor contact met ons op via info@care4life.nl
Welke vergoedingen zijn uitgesloten in de Basisverzekering Bewust Verzekerd?
Dat zijn:
Wat voor soort basisverzekering bieden we aan?
Als klant van Care4Life kunt u kiezen uit drie basisverzekeringen: Natura Select, Natura en Combinatie. Het verschil tussen onze basisverzekeringen zit in hoeveel u vergoed krijgt als u naar een niet-gecontracteerde zorgverlener gaat.
Op deze pagina vindt u meer informatie per basisverzekering en kunt u ze gemakkelijk met elkaar vergelijken.
Zijn er christelijke zorgverleners gecontracteerd?
We hebben nu reeds christelijke zorgverleners gecontracteerd, maar dit is nog niet zichtbaar in de zorgzoeker. We onderzoeken of het mogelijk is om in de zorgzoeker het certificaat ‘christelijke zorg’ toe te voegen. In de tussentijd kunt u op deze pagina meer informatie vinden over christelijke zorgverleners.
Waarom biedt Care4Life de basisverzekering Bewust Verzekerd aan?
Care4Life richt zich met haar diensten en producten op de christelijke gemeenschap en de christelijke waarden en normen, zoals de beschermwaardigheid van het leven. Wij bieden de Bewust Verzekerd basisverzekeringen aan om hiermee tegemoet te komen aan de behoeften van deze gemeenschap.
Kan ik in de loop van het jaar een aanvullende verzekering afsluiten?
Nee, dat kan alleen per 1 januari van een nieuw kalenderjaar.
Er zijn twee uitzonderingen:
Welke zorg valt onder een aanvullende verzekering?
Een aanvullende verzekering vergoedt zorg die niet in de basisverzekering zit. Welke zorg dit precies is en hoeveel daarvan vergoed wordt, verschilt per aanvullende verzekering. Het gaat bijvoorbeeld om alternatieve geneeswijzen, fysiotherapie, reizigersvaccinaties en brillen/contactlenzen.
Is het noodzakelijk om een aanvullende verzekering af te sluiten?
Nee, u bepaalt helemaal zelf of u een aanvullende verzekering afsluit of niet. Een basisverzekering is verplicht, dat heeft de overheid bepaald. De zorg die onder de basisverzekering valt, is ook wettelijk vastgelegd. Maar dit geldt niet voor een aanvullende verzekering. Vindt u de dekking van de basisverzekering te beperkt? Of verwacht u zorgkosten te maken die niet door de basisverzekering vergoed worden? Dan kunt u zich aanvullend verzekeren. De aanvullende verzekering waar u uit kunt kiezen staan op de website en in Mijn Care4Life.
Geldt er een medische selectie bij aanvullende verzekeringen?
Bij Care4Life is iedereen welkom en is een medische selectie niet van toepassing.
Hoe kan ik een verzekering bij Care4Life afsluiten?
U kunt online uw premie berekenen en een verzekering bij ons afsluiten. Heeft u hulp of advies nodig bij het maken van uw keuze? Neem dan contact met ons op.
Ik wil me aanmelden bij Care4Life. Moet ik mijn huidige verzekering alvast opzeggen?
Dat hangt ervan af. Als u zich uiterlijk op 31 december bij Care4Life aanmeldt, hoeft u niet zelf op te zeggen. Care4Life zegt dan de oude zorgverzekering op van u en de personen die u meeverzekert. Wacht u met aanmelden tot januari, dan moet u wel zelf uw oude zorgverzekering opzeggen. Dat moet namelijk uiterlijk op 31 december. U heeft dan tot 1 februari de tijd om zich bij Care4Life aan te melden. Uw nieuwe zorgverzekering gaat met terugwerkende kracht per 1 januari in.
Hoe kan ik een kind of partner bijschrijven?
U kunt online ook uw kind en/of partner meeverzekeren. U kunt uw kind of partner ook zelf bijschrijven op uw polis. Dit doet u gemakkelijk en snel via Mijn Care4Life.
Hetzelfde geldt voor het aanmelden van een pasgeboren kind. Laat de baby binnen 4 maanden bijschrijven op uw polis. Alle kinderen tot 18 jaar zijn, na aanmelding, gratis meeverzekerd met de ouder met de meest uitgebreide zorgverzekering.
Wat betekent acceptatieplicht?
Dit is de wettelijke plicht die alle zorgverzekeraars hebben om iedereen te accepteren voor de basisverzekering. Ongeacht leeftijd of gezondheid. Voor aanvullende en tandartsverzekeringen geldt geen acceptatieplicht, maar wij accepteren iedereen zonder enige vorm van selectie.
Mag Care4Life weigeren mij te verzekeren?
Nee, voor de basisverzekering mogen zorgverzekeraars niemand weigeren. U kunt dus altijd een basisverzekering afsluiten bij Care4Life, ongeacht uw leeftijd of gezondheid. Voor aanvullende en tandartsverzekeringen geldt deze acceptatieplicht niet en mogen zorgverzekeraars wel medische selectie toepassen. Care4Life past geen medische selectie toe. Iedereen is welkom.
Er zijn twee uitzonderingen:
Fraude: Heeft u in het verleden fraude gepleegd bij Care4Life of een andere label vallend onder EUCARE, en is uw zorgverzekering daarom beëindigd, dan mogen wij u 5 jaar uitsluiten van de basisverzekering. U moet zich dan bij een andere zorgverzekeraar aanmelden.
Heeft u een premie-achterstand bij uw huidige zorgverzekeraar, dan kunt u niet overstappen naar Care4Life. U moet eerst de premie bij uw huidige zorgverzekeraar volledig voldaan hebben.
Moet ik mijn zorgverleners informeren dat ik overstap?
Nee, dat hoeft niet. Via ons systeem stellen wij alle zorgverleners op de hoogte van uw overstap naar Care4Life.
Kan ik bij mijn huidige zorgverlener onder behandeling blijven?
Bent u onder behandeling in een ziekenhuis en gaat de behandeling volgend jaar verder? Dan heeft uw overstap naar Care4Life geen enkele invloed op uw behandeling. De ingangsdatum van de behandeling in het ziekenhuis bepaalt welke verzekeraar de zorg vergoedt.
Gaat het om zorg die niet in het ziekenhuis plaatsvindt, check dan via de Zorgzoeker of uw zorgverlener gecontracteerd is.
Neemt Care4Life mijn machtiging van mijn oude verzekeraar over?
Hebt u een machtiging voor zorg die vergoed wordt vanuit de basisverzekering? Dan hoeft u niet opnieuw toestemming te vragen. Wel moet u een kopie van die machtiging naar Care4Life sturen. Wij sturen u dan een nieuwe versie met dezelfde geldigheid. Pas wanneer die geldigheidsduur is verstreken, moet u een nieuwe aanvraag doen. Uw behandelaar kruist dan aan dat het om een verlengingsaanvraag gaat.
Is er voor een vergoeding uit de aanvullende verzekering vooraf toestemming nodig? Dan moet u een nieuwe aanvraag bij ons indienen.
Let op! Hebt u via uw oude verzekeraar een hulpmiddel in bruikleen? Dan dient u bij een overstap naar Care4Life uw oude verzekeraar te vragen om Care4Life een overnamebod te doen met de restwaarde van het hulpmiddel. Lukt dat niet? Laat het ons weten! Wij sturen uw oude verzekeraar dan een brief om een overnamebod voor u op te vragen. Hebt u een hulpmiddel in eigendom? Dan hoeft u niets te doen.
Neemt Care4Life mijn Persoonsgebonden Budget (zvw-pgb) van mijn oude verzekeraar over?
Stapt u over naar Care4Life en hebt u bij uw oude verzekeraar een persoonsgebonden budget? En is uw toekenningsverklaring nog geldig? Dan neemt Care4Life deze toekenningsverklaring over tot maximaal de einddatum van de indicatie. U dient deze toekenningsverklaring zelf naar ons op te sturen. Het vermelde aantal uren voor verpleging en verzorging blijft gelijk. De hoogte van de vergoeding voor deze uren kan afwijken, omdat iedere zorgverzekeraar haar eigen tarieven hanteert. Wij raden u aan om deze toekenningsverklaring te bewaren zolang hij geldig is. Na overstap gelden verder de voorwaarden uit het reglement Zorgverzekeringswet persoonsgebonden budget.
Wanneer kan ik de zorgverzekering opzeggen?
Uiterlijk 31 december van ieder jaar kunt u uw verzekering opzeggen. De opzegging gaat in per 1 januari. Voor 1 februari moet u een nieuwe zorgverzekering afsluiten. Die gaat met terugwerkende kracht per 1 januari in. Er zijn een paar situaties waarbij u ook tussentijds kunt opzeggen:
In de polisvoorwaarden staan alle regels voor het (tussentijds) opzeggen van de verzekering in detail beschreven.
Hoe zeg ik mijn zorgverzekering op?
U kunt uw zorgverzekering alleen schriftelijk opzeggen. Dit kan via info@care4life.nl óf per post. Wilt u alleen een aanvullende verzekering opzeggen? Dat kunt u zelf doen via Mijn Care4Life.
Zijn mijn partner en kinderen automatisch verzekerd als ik mij verzeker?
Nee, dit gebeurt niet automatisch. Maar u kunt uw gezinsleden wel eenvoudig toevoegen aan uw polis. Dit kunt u zelf regelen in Mijn Care4Life of neem contact met ons op.
Hetzelfde geldt voor het aanmelden van een pasgeboren kind. Laat de baby binnen 4 maanden bijschrijven op uw polis. Alle kinderen tot 18 jaar zijn, na aanmelding, gratis meeverzekerd met de ouder met de meest uitgebreide zorgverzekering.
Voor wie geldt de verplichte basisverzekering?
Voor alle inwoners van Nederland geldt een verzekeringsplicht: U bent verplicht een basisverzekering af te sluiten. Dat bepaalt de Zorgverzekeringswet. Ook als u niet in Nederland woont, maar wel inkomsten hebt uit Nederland, kan de Zorgverzekeringswet voor u gelden.
Als u een verzekeringsplicht hebt, moet u binnen 4 maanden een zorgverzekering afsluiten.
Specifieke gevallen:
Heeft Care4Life volumeafspraken gemaakt of omzetplafonds afgesproken?
Elk jaar maken verzekeraars samen met zorgaanbieders afspraken over de zorg. Bijvoorbeeld over hoeveel behandelingen een zorgaanbieder dat jaar zal uitvoeren. En tegen welk bedrag. Er is dan maar beperkt toegang. Dit noemen we een omzetplafond. Door dit soort afspraken houden verzekeraars de kosten van zorg in de hand. Dat is belangrijk voor uw premie.
Bij de verzekeringen van Care4Life is er geen sprake van omzetplafonds. Met een Care4Life basisverzekering kunt u daarom het hele jaar door terecht voor zorg. Dit geldt voor alle basisverzekeringen van Care4Life.
Wat is het verschil tussen onze basisverzekeringen?
Het verschil tussen de basisverzekeringen zit in het aantal gecontracteerde zorgverleners en de hoogte van de vergoeding als u naar een zorgverlener gaat die geen contract met ons heeft. Voor spoedeisende hulp kunt u naar iedere huisarts en elk ziekenhuis. Wij vergoeden die kosten, ongeacht welke basisverzekering u kiest, altijd volledig. Eventuele eigen risico kosten worden wel in rekening gebracht.
Hoe kan ik mijn premie betalen?
U kunt uw premie op verschillende manieren betalen:
Wilt u uw betaalwijze aanpassen? Dit kunt u gemakkelijk zelf doen via Mijn Care4Life of neem dan contact met ons op.
Wanneer / Hoe vaak moet ik premie betalen?
Bij Care4Life kunt u de premie per maand en per jaar betalen. Kiest u voor jaarbetaling? Dan krijgt u 1% korting op de totaalpremie.
Kan ik het eigen risico en de eigen bijdrage ook gespreid betalen?
Ja, alle rekeningen vanaf € 50,- kunt u bij Care4Life in termijnen betalen. Dus ook rekeningen voor het eigen risico en/of de eigen bijdrage. Een betalingsregeling kunt u via Mijn Care4Life aanvragen. Het vooraf gespreid betalen van het eigen risico is helaas niet mogelijk.
Let op: alleen via het account van de hoofdverzekerde kan een betalingsregeling worden aangevraagd. Bent u meeverzekerd op een polis? Vraag dan aan de hoofdverzekerde of die een betalingsregeling voor u kan aanvragen.
Kan ik mijn regeling voor gespreid betalen tussentijds beëindigen of wijzigen?
Om de betalingsregeling te beëindigen of te wijzigen neemt u contact met ons op.
Wat is vroegsignalering?
Vroegsignalering is het vroegtijdig contact zoeken met verzekerden die hun vaste lasten niet meer (kunnen) betalen en het risico lopen op problematische schulden. Care4Life maakt een melding van betalingsachterstanden bij de gemeente. Het is onze plicht om dit te doen. De gemeente neemt vervolgens contact op met de verzekeringnemer van de polis. Als u niet wilt dat wij uw betalingsachterstanden bij uw gemeente melden, geef dit dan aan ons door.
Wilt u weten of uw gemeente is aangesloten bij Vroegsignalering of hebt u hulp nodig bij het oplossen van uw betalingsachterstanden? Kijk dan op de website van uw gemeente of neem contact met ze op.
Wanneer maken wij een melding?
Als de betalingsachterstand tussen de 30 en 100 dagen oud is melden wij deze bij uw gemeente (indien deze is aangesloten bij het Landelijk Convenant Vroegsignalering).
Hoe melden wij uw achterstand bij de gemeente?
Wij hebben de mogelijkheid om betalingsachterstanden bij de deelnemende gemeenten aan te leveren. Dit gebeurt met behulp van BKR (Vindplaats van Schulden) of via Inforing (RIS Vroeg Eropaf) waardoor uw gegevens op een veilige manier worden gedeeld. De geldende wet- & regelgeving staat ons toe uw persoonsgegevens en betalingsachterstanden met uw gemeente te delen.
Wat is het verschil tussen eigen bijdrage en eigen risico?
De eigen bijdrage staat volledig los van het eigen risico.
Eigen bijdrage
Aan sommige zorg moet u zelf meebetalen, iedere keer dat u gebruik maakt van deze zorg. Dit heeft de overheid bepaald. Deze wettelijke eigen bijdrage geldt onder meer voor kraamzorg, bepaalde geneesmiddelen, ziekenvervoer en sommige hulpmiddelen, zoals hoortoestellen, kunstgebitten en pruiken. Ook vallen sommige zorgkosten niet of niet volledig onder uw verzekering. In dat geval moet u deze kosten ook zelf betalen.
Eigen risico
Als u gebruik maakt van een vergoeding vanuit de basisverzekering moet u deze kosten eerst zelf betalen. Dit is het eigen risico. Pas als uw zorgkosten uitkomen boven het bedrag van het eigen risico, vergoedt de verzekering de kosten. Het wettelijk verplicht eigen risico bedraagt € 385,-. Het eigen risico geldt voor de basisverzekering in het algemeen. Dus niet alleen voor specifieke zorg, zoals de eigen bijdrage.
Hoe werkt een eigen bijdrage voor zorg?
De overheid bepaalt voor welke zorg een eigen bijdrage geldt. En hoe hoog dit bedrag is. Een compleet overzicht met bijbehorende bedragen vindt u op de site van de Rijksoverheid.
Hebt u zorgkosten gemaakt waarvoor een eigen bijdrage geldt? En hebben wij die kosten direct aan de zorgverlener betaald? Dan sturen wij u een rekening van de eigen bijdrage. Hebt u de zorgkosten zelf aan de zorgverlener betaald en daarna een declaratie bij ons ingediend? Dan verrekenen wij de eigen bijdrage met de vergoeding die u van ons krijgt volgens uw polisvoorwaarden.
Tot hoe lang na de verleende zorg mag Care4Life een rekening voor de eigen bijdrage sturen?
Het is wettelijk bepaald dat een zorgverzekeraar tot 5 jaar na de behandeldatum een rekening voor de eigen bijdrage mag sturen. In de praktijk zal dit zelden zo lang duren. Wij doen ons best om u zo snel mogelijk duidelijkheid te geven over uw zorgkosten. Maar in sommige gevallen kan het langer duren, meestal door factoren waar Care4Life geen invloed op heeft
Kan ik een rekening voor de eigen bijdrage gespreid betalen?
Ja, alle rekeningen vanaf € 50,- kunt u bij Care4Life in termijnen betalen. Dus ook rekeningen voor de eigen bijdrage.
Een betalingsregeling kunt u via Mijn Care4Life aanvragen.
Let op: alleen via het account van de hoofdverzekerde kan een betalingsregeling worden aangevraagd. Bent u meeverzekerd op een polis? Vraag dan aan de hoofdverzekerde of die een betalingsregeling kan aanvragen.
Kan ik de eigen bijdrage vergoed krijgen door mijn zorgverzekering?
De eigen bijdrage wordt vastgesteld door de overheid. In sommige gevallen vergoeden wij deze vanuit een aanvullende verzekering. Raadpleeg hiervoor de polisvoorwaarden in Mijn Care4Life of op onze website.
Wat is het eigen risico en hoe werkt het?
Maakt u gebruik van een basisverzekering en bent u 18 jaar of ouder? Dan hebt u een verplicht eigen risico. De zorg die wij vergoeden vanuit de basisverzekering verrekenen wij met het eigen risico. Dit betekent dat u ieder jaar een deel van de zorg zelf moet betalen. Dit heeft de overheid bepaald en bedraagt € 385,-. Boven dit bedrag vergoedt de basisverzekering de zorgkosten.
Voorbeeld: U hebt totaal voor € 1.000,- aan zorg uit de basisverzekering verbruikt. Dan moet u de eerste € 385,- zelf betalen. De kosten daarboven (€ 615,-) worden vergoed vanuit de basisverzekering.
U kunt ervoor kiezen om uw eigen risico te verhogen, in ruil voor een lagere premie. Dit is het vrijwillig eigen risico. U kunt het eigen risico met € 500,- vrijwillig eigen risico verhogen. Het totale eigen risico (verplicht + vrijwillig) is dus maximaal € 885,-. Bij een vrijwillig eigen risico ontvangt u een korting per maand op uw zorgpremie.
Het eigen risico geldt alleen voor de basisverzekering. Maakt u zorgkosten die wij vanuit de aanvullende verzekering vergoeden? Dan betaalt u geen eigen risico.
Wat valt er allemaal onder het eigen risico?
Het eigen risico geldt voor bijna alle zorg die onder de basisverzekering valt. Dit zijn onder andere kosten van geneesmiddelen, medisch specialisten, ziekenhuisopname, psychologische zorg (GGZ), logopedie en hoortoestellen.
Maar er zijn uitzonderingen:
Controleer het vergoedingenoverzicht van uw basisverzekering. Daar vindt u voor elke vorm van zorg precies hoeveel u vergoed krijgt en of het eigen risico geldt of niet.
Waarom een verplicht eigen risico?
De overheid geeft zelf twee redenen waarom zij een eigen risico heeft ingevoerd:
Hoe informeert Care4Life mij als ik eigen risico moet betalen?
Dit kan op twee manieren, afhankelijk van de zorgverlener en welke basisverzekering u hebt.
Mogelijkheid 1
Mogelijkheid 2
Tot hoe lang na de verleende zorg mag Care4Life het eigen risico terugvorderen?
Zorgdeclaraties die wij ontvangen voor 31 december van het volgende jaar kunnen van invloed zijn op zowel het verplicht als het vrijwillig eigen risico van het huidige jaar.
Hoe kan ik zien wat de stand is van mijn eigen risico?
In Mijn Care4Life kunt u zien welke kosten verrekend zijn met uw eigen risico en hoeveel eigen risico u nog over hebt.
Kan ik mijn eigen risico gespreid betalen?
Ja, alle rekeningen vanaf € 50,- kunt u bij Care4Life in termijnen betalen. Dus ook rekeningen voor het eigen risico.
Een betalingsregeling kunt u via Mijn Care4Life aanvragen. Het vooraf gespreid betalen van het eigen risico is helaas niet mogelijk.
Let op: alleen via het account van de hoofdverzekerde kan een betalingsregeling worden aangevraagd. Bent u meeverzekerd op een polis? Vraag dan aan de hoofdverzekerde of die een betalingsregeling kan aanvragen.
Wat gebeurt er met het eigen risico als ik niet het hele jaar verzekerd ben?
In dat geval wordt het eigen risico alleen over de verzekerde periode (naar rato) berekend.
Bijvoorbeeld: De zorgverzekering loopt van 1 januari tot en met 30 januari. In totaal zijn dit 30 dagen. Het kalenderjaar 2026 telt 365 dagen. Het eigen risico voor 2026 wordt dan als volgt berekend: € 385,- gedeeld door 365 dagen is afgerond € 1,05 per dag. € 1,05 x 30 dagen dat u verzekerd bent is € 31,50 en wordt afgerond op € 32,-.
Wat is het vrijwillig eigen risico?
Bij Care4Life kunt u het eigen risico verhogen met € 500,- vrijwillig eigen risico. Het totaal eigen risico is dus maximaal € 885,- (verplicht eigen risico € 385,- + € 500,- vrijwillig eigen risico). Bij een vrijwillig eigen risico ontvangt u wel een extra korting per maand op uw zorgpremie.
Wanneer mag ik kiezen voor een vrijwillig eigen risico?
Ieder verzekeringsjaar kunt u opnieuw bepalen of u voor een vrijwillig eigen risico kiest.
Wilt u voor het nieuwe jaar iets wijzigen? Geef dit dan uiterlijk 31 januari aan ons door. U kunt uw vrijwillig eigen risico eenvoudig zelf aanpassen in Mijn Care4Life. Natuurlijk kunt u ook contact met ons opnemen.
Heeft een vrijwillig eigen risico ook nadelen?
Een hoger eigen risico is voordelig wanneer u weinig zorgkosten hebt. Maar dit kan nadelig zijn wanneer u plotseling toch veel zorg uit de basisverzekering nodig hebt. U moet dan een groter bedrag zelf betalen.
Gelukkig kunt u met Care4Life ook een betalingsregeling afspreken. Dit kan vanaf een minimaal termijnbedrag van € 25,- per maand over een periode van maximaal 12 maanden. Een betalingsregeling kunt u aanvragen door contact met ons op te nemen. Het vooraf gespreid betalen van het eigen risico is helaas niet mogelijk.
Voorbeeld: U hebt gekozen voor een maximaal vrijwillig eigen risico van € 500,-. Onverwachts komt u in het ziekenhuis en de zorgkosten lopen flink op. Dan kan het zijn dat u € 885,- zelf moet betalen. De kosten boven € 885,- vergoedt de zorgverzekering.
Hoe werkt het als mijn (ziekenhuis)behandeling over meerdere jaren loopt?
Als uw behandeling bijvoorbeeld in 2026 start, dan verrekenen wij deze behandeling met uw eigen risico van 2026. Ook als de behandeling in 2027 stopt.
Ziekenhuizen declareren hun zorg met een DBC (Diagnose Behandeling Combinatie). De DBC staat voor het geheel aan zorg die u ontvangt. Van zorgvraag tot diagnose en behandeling. De startdatum van een behandeling bepaalt met welk jaar wij uw eigen risico verrekenen. Als u bijvoorbeeld in december 2025 geopereerd wordt en in januari 2026 het ziekenhuis verlaat, dan verrekenen wij de kosten met het eigen risico van het jaar 2023.
Een DBC-traject mag maximaal 120 dagen duren. In sommige gevallen wordt een DBC eerder afgesloten. Bijvoorbeeld 42 dagen nadat u geopereerd bent of 90 dagen na de opening van een DBC bij een poliklinische behandeling zonder operatie. Duurt uw behandeling langer? Dan wordt een vervolg-DBC gestart. Dit kan ook voorkomen als u bijvoorbeeld na 120 dagen nog een nacontrole heeft in het ziekenhuis.
Let op! Als die DBC’s in verschillende jaren worden geopend, dan houden wij tweemaal eigen risico in en niet eenmaal. U moet dan zowel het eigen risico van 2025, als het eigen risico van 2026 betalen. U kunt altijd navragen of en wanneer er een vervolg-DBC wordt gestart bij uw behandelaar in het ziekenhuis.
Veranderingen per 1-1-2025
Om geneesmiddelen voor iedereen betaalbaar te houden hanteren wij vanaf 1 januari 2025 een nieuw beleid voor de vergoeding van geneesmiddelen: het voorkeursbeleid, ofwel preferentiebeleid.
Wat is het voorkeursbeleid?
Het voorkeursbeleid betekent dat er binnen een groep van gelijke medicijnen (middelen met dezelfde werkzame stof) een voorkeursmiddel wordt aangewezen door de verzekeraar. Van veel geneesmiddelen bestaan verschillende merken en varianten. De werking en kwaliteit zijn hetzelfde, maar het doosje en het middel zien er anders uit. Daarnaast zitten er ook grote verschillen in de hoogte van de prijs én leverbaarheid. Wij vergoeden in 2025 de medicijnen met dezelfde kwaliteit, de beste prijs en grootste zekerheid van leveren. Hierdoor kan het gebeuren dat u bij de apotheek een ander merk of doosje ontvangt dan u gewend bent.
Wat zijn voorkeursmiddelen?
De geneesmiddelen die de voorkeur hebben staan in de lijst Preferente Middelen 2025. Soms verandert de voorkeur voor een bepaald middel. In dat geval brengen wij altijd uw apotheek op de hoogte. U hoeft dit zelf niet in de gaten te houden. Alle voorkeursmiddelen zijn in Nederland toegelaten, goedgekeurd en staan in het GeneesmiddelenVergoedingenSysteem (GVS). Ook bepaalt de overheid welke medicijnen onderling vervangbaar zijn. U kunt er dus zeker van zijn dat het voorkeursmedicijn net zo goed werkt. Voorkeursmiddelen worden voor minimaal 2 jaar aangewezen om te voorkomen dat u vaak moet wisselen van merk of middel.
Wat zijn de voordelen van het voorkeursbeleid?
Als u een voorkeursmiddel gebruikt, hoeft u geen eigen risico te betalen hierover. U betaalt wel eigen risico over de kosten die de apotheek in rekening brengt voor bijvoorbeeld een begeleidingsgesprek of terhandstelling.
Wat als er medische noodzaak is voor een niet-preferent geneesmiddel?
Reageert u niet goed op een voorkeursmiddel? Dan kan er sprake zijn van ‘medische noodzaak’. Uw arts kan in dat geval op het recept aangeven dat er een middel wordt voorgeschreven dat niet de voorkeur heeft (niet preferent). Het middel wordt dan nog steeds vergoed vanuit de basisverzekering, maar u betaalt er wél eigen risico over.
Wat als het voorkeursmiddel niet leverbaar is?
Als een voorkeursmiddel (tijdelijk) niet leverbaar is of uw apotheek heeft het niet op voorraad, dan kunt u een vervangend geneesmiddel krijgen. Het vervangende middel wordt dan nog steeds vergoed vanuit de basisverzekering, maar u betaalt er wél eigen risico over.
In het kraampakket zitten medische artikelen en praktische verzorgingsproducten voor moeder en kind. Bovendien bevat het luxe pakket enkele babyverzorgingsartikelen. Het assortiment is in overleg met verloskundigen samengesteld en voldoet aan de hoogste eisen. Het kraampakket wordt vergoed vanuit de aanvullende verzekering.
Vergoeding nakijken in Mijn Care4Life
Per aanvullende verzekering kan de vergoeding voor een kraampakket verschillen. U vindt de vergoeding die voor u geldt terug in Mijn Care4Life.
Kraampakket aanvragen
U kunt een kraampakket gemakkelijk en snel online aanvragen via Natalis. Wanneer u uw gegevens invult ziet u meteen of u het pakket gratis kunt aanvragen.
Hoe kan ik inloggen in Mijn Care4Life?
U kunt op twee manieren inloggen in Mijn Care4Life.
Inloggen met iDIN
Met iDIN logt u in bij Mijn Care4Life met de vertrouwde inloggegevens van uw bank. Zo hoeft u minder gebruikersnamen en wachtwoorden te onthouden.
Inloggen met gebruikersnaam
Ondersteunt uw bank (nog) geen iDIN? Dan kunt u inloggen met een gebruikersnaam en wachtwoord die we via de post aan u hebben gestuurd. Hebt u nog geen gebruikersnaam? Dan kunt u deze bij ons aanvragen.
Wat is iDIN?
iDIN is ontwikkeld door de banken voor consumenten. U kunt met iDIN veilig en op dezelfde manier inloggen, u identificeren en/of uw leeftijd bevestigen bij overheidsinstanties, verzekeringsmaatschappijen en webwinkels. Met iDIN logt u in bij Mijn Care4Life met de vertrouwde inloggegevens van uw bank. Zo hoeft u minder gebruikersnamen en wachtwoorden te onthouden. Meer over het inloggen met iDIN leest u op de website van iDIN.
Hoe werkt de berichtenbox?
Al uw documenten staan online verzameld in de berichtenbox in Mijn Care4Life, welke 24/7 bereikbaar is. Staat er een nieuw bericht voor u klaar? Dan ontvangt u per e-mail een notificatie.
Waarom ontvang ik mijn notificatie per post?
Wanneer wij geen óf een foutief e-mailadres van u hebben geregistreerd, ontvangt u van ons een papieren notificatie. Na het ontvangen van deze notificatie kunt u inloggen in Mijn Care4Life en uw e-mailadres verifiëren, aanpassen of toevoegen. Hierna kunt u het bericht dat wij voor u hebben klaargezet lezen in uw berichtenbox.
Wilt u zo vriendelijk zijn om uw e-mailadres zo snel mogelijk na het ontvangen van deze notificatie te updaten? Zo voorkomt u dat u correspondentie misloopt.
Ik wil of kan mijn berichten niet digitaal ontvangen, wat nu?
Hebt u geen computer of internet, en kunt u daarom uw berichten niet digitaal ontvangen? Dan is het mogelijk om uw berichten alsnog per post te ontvangen. U kunt bij ons uw voorkeur doorgeven. Wij zullen uw aanvraag binnen 7 werkdagen in behandeling nemen. Het kan zijn dat u in de tussentijd alsnog digitale correspondentie ontvangt. Deze kunnen wij uiteraard per post nasturen.
Als u ervoor kiest om onze berichten op papier te ontvangen, brengen wij €1,25 administratiekosten per maand in rekening. Voor uw polis of zorgpas (EHIC) brengen wij geen administratiekosten in rekening.
Voor wie geldt de overgangsregeling?
De overgangsregeling geldt uitsluitend voor verzekerden met de Basisverzekering Bewust Verzekerd Combinatie die vóór 2025 al een lopende behandeling hadden bij een niet-gecontracteerde zorgverlener voor ggz of wijkverpleging.
Wat houdt de overgangsregeling in?
In 2025 krijgt u, als u vóór 2025 al een behandeling had bij een niet-gecontracteerde zorgverlener voor ggz of wijkverpleging, nog de vergoeding zoals in 2024. Deze overgangsregeling eindigt op 31 december 2025 of zodra uw behandeling in 2025 stopt.
Wat verandert er per 1 januari 2026?
Vanaf 1 januari 2026 stopt de overgangsregeling. Dit betekent dat alle verzekerden met een Basisverzekering Bewust Verzekerd Combinatie voor ggz en wijkverpleging bij een niet-gecontracteerde zorgverlener maximaal 80% van het gemiddeld gecontracteerde tarief vergoed krijgen.
Wat betekent het einde van de overgangsregeling voor mijn vergoeding in 2026?
Vanaf 1 januari 2026 zijn er drie mogelijkheden:
1. Uw zorgverlener heeft een contract met ons: De zorg wordt volledig vergoed.
2. Uw zorgverlener heeft géén contract met ons: U betaalt een deel van de kosten zelf en heeft vooraf toestemming nodig. U declareert de factuur bij ons en krijgt maximaal 80% van het gemiddeld gecontracteerde tarief vergoed.
3. U kiest voor een gecontracteerde zorgverlener: U kunt eenvoudig een gecontracteerde zorgverlener vinden via onze Zorgzoeker en krijgt 100% vergoed.
Wat moet ik doen als mijn behandeling doorloopt in 2026?
Als uw behandeling bij een niet-gecontracteerde zorgverlener doorloopt in 2026, vervalt de overgangsregeling. U krijgt dan maximaal 80% van het gemiddeld gecontracteerde tarief vergoed en heeft vooraf toestemming nodig voor de behandeling.
Hoe vraag ik toestemming aan voor zorg bij een niet-gecontracteerde zorgverlener?
Wijkverpleging: uw wijkverpleegkundige kan samen met u of met uw (wettelijke) vertegenwoordiger dit formulier invullen en indienen bij Aevitae.
Geestelijke gezondheidszorg: uw zorgverlener kan via dit formulier op de website van Aevitae de vergoeding voor uw ggz-traject aanvragen. Communicatie over de toestemming vindt vervolgens plaats via uw zorgverlener.
(Aevitae zorgt voor de uitvoering van uw Care4Life zorgverzekering.)
Waar vind ik een gecontracteerde zorgverlener?
Via onze Zorgzoeker kunt u eenvoudig controleren welke zorgverleners een contract met ons hebben. Komt u er niet uit? Vraag dan zorgbemiddeling aan via Mijn Care4Life.
Kan ik in de loop van het jaar een tandartsverzekering afsluiten?
Nee, dat kan alleen per 1 januari van een nieuw kalenderjaar.
Er zijn twee uitzonderingen:
Hanteert Care4Life een medische selectie voor een tandartsverzekering?
Bij Care4Life is iedereen welkom en is een medische selectie niet van toepassing.
Wanneer u een email heeft ontvangen over een betaling of automatische afschrijving dan kunt u in MijnCare4Life terugvinden om welke zorgkosten het gaat. Een specificatie van de kosten vindt u in de “Berichtenbox”.
Om de details van deze kosten te bekijken, moet de persoon voor wie de kosten zijn, zelf inloggen. Alleen voor deze persoon is de specificatie zichtbaar.
Zo ziet u de details van de kosten in MijnCare4Life:
Hier ziet u alle berichten waaronder de facturen en specificaties van uw zorgkosten.
Krijg ik automatisch een zorgpas?
De zorgpas is geen legitimatiebewijs. Daarom is het tonen van een zorgpas niet nodig voor zorg in Nederland. Bezoekt u een zorgverlener in Nederland? Dan vraagt deze naar een geldig legitimatiebewijs, zoals een paspoort, rijbewijs of ID-kaart. Hiermee zoekt de zorgverlener uw verzekering op in het landelijk declaratiesysteem.
Vindt u het toch handig om een zorgpas bij de hand te hebben of gaat u op vakantie binnen Europa of naar Australië? Een digitale versie van de Europese zorgpas (EHIC) vind u in Mijn Care4Life. U kunt deze als afbeelding opslaan op uw smartphone of tablet. Zo hebt u geen plastic pas meer nodig, ook niet in het buitenland. Wilt u toch liever een plastic pas? Dan kunt u deze aanvragen via Mijn Care4Life. U krijgt de Europese zorgpas dan binnen 10 werkdagen thuis gestuurd.
Vanaf wanneer en hoe lang is mijn zorgpas geldig?
De pas is geldig zolang u bij Care4Life verzekerd bent en zolang de gegevens op uw zorgpas kloppen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de vervaldatum en het polisnummer.
Wanneer heb ik de zorgpas nodig?
Bezoekt u een zorgverlener in Nederland? Dan vraagt de zorgverlener naar een geldig legitimatiebewijs, zoals een paspoort, rijbewijs of ID-kaart. Hiermee zoekt de zorgverlener uw verzekering op in het landelijk declaratiesysteem.
In EU/EER-landen, Zwitserland en Australië moet u de Europese zorgpas (EHIC) laten zien als u medische zorg nodig hebt. Ook de digitale versie van de EHIC is geldig. Bel altijd eerst met onze alarmcentrale als u medische zorg nodig heeft in het buitenland. Onze medewerkers staan 24 uur per dag, 7 dagen per week voor u klaar. U vindt het telefoonnummer van de alarmcentrale op de EHIC.
Op mijn pas staat een UZOVI-code, wat is dat?
Elke zorgverzekeraar heeft een eigen UZOVI-code. Aan de hand van de UZOVI-code weet de zorgverlener naar welke zorgverzekeraar de nota gestuurd kan worden. De UZOVI-code van Care4Life/EUCARE is 3360.
Gaat u tijdelijk naar het buitenland voor een vakantie, stage of werk?
Dan kan het meenemen van uw persoonlijke Europese gezondheidskaart (EHIC) u veel gedoe besparen. Met de EHIC kunt u in veel Europese landen aantonen dat u verzekerd bent. De EHIC is één jaar geldig en zolang u bij Care4Life verzekerd bent met een basisverzekering. De zorgpas of EHIC kunt u direct downloaden in de MijnCare4Life omgeving en opslaan op uw telefoon. Uiteraard kunt u hier ook een fysiek pasje aanvragen. Houdt u er bij deze laatste optie rekening mee dat het ongeveer twee weken duurt voordat u deze ontvangt.