Mijn Care4Life

Hoe kan ik inloggen in Mijn Care4Life?
U kunt op twee manieren inloggen in Mijn Care4Life. Met iDIN logt u in bij Mijn Care4Life met de vertrouwde inloggegevens van uw bank. Zo hoeft u minder gebruikersnamen en wachtwoorden te onthouden.
Ondersteunt uw bank (nog) geen iDIN? Dan kunt u inloggen met een gebruikersnaam en wachtwoord die we via de post aan u hebben gestuurd. Hebt u nog geen gebruikersnaam? Dan kunt u deze bij ons aanvragen.

Wat is iDIN?
iDIN is ontwikkeld door de banken voor consumenten. U kunt met iDIN veilig en op dezelfde manier inloggen, u identificeren en/of uw leeftijd bevestigen bij overheidsinstanties, verzekeringsmaatschappijen en webwinkels. Met iDIN logt u in bij Mijn Care4Life met de vertrouwde inloggegevens van uw bank. Zo hoeft u minder gebruikersnamen en wachtwoorden te onthouden. Meer over het inloggen met iDIN leest u op de website van iDIN.

Hoe werkt de berichtenbox?
Al uw documenten staan online verzameld in de berichtenbox in Mijn Care4Life, welke 24/7 bereikbaar is. Staat er een nieuw bericht voor u klaar? Dan ontvangt u per e-mail een notificatie.

Waarom ontvang ik mijn notificatie per post?
Wanneer wij geen óf een foutief e-mailadres van u hebben geregistreerd, ontvangt u van ons een papieren notificatie. Na het ontvangen van deze notificatie kunt u inloggen in Mijn Care4Life en uw e-mailadres verifiëren, aanpassen of toevoegen. Hierna kunt u het bericht dat wij voor u hebben klaargezet lezen in uw berichtenbox.
Wilt u zo vriendelijk zijn om uw e-mailadres zo snel mogelijk na het ontvangen van deze notificatie te updaten? Zo voorkomt u dat u correspondentie misloopt.

Ik wil of kan mijn berichten niet digitaal ontvangen, wat nu?
Hebt u geen computer of internet, en kunt u daarom uw berichten niet digitaal ontvangen? Dan is het mogelijk om uw berichten alsnog per post te ontvangen. U kunt bij ons uw voorkeur doorgeven. Wij zullen uw aanvraag binnen 7 werkdagen in behandeling nemen. Het kan zijn dat u in de tussentijd alsnog digitale correspondentie ontvangt. Deze kunnen wij uiteraard per post nasturen.

Ik heb per e-mail een notificatie ontvangen, wat nu?
U ontvangt van ons een notificatie zodra er een of meerdere berichten voor u klaarstaan in Mijn Care4Life. Om deze berichten te lezen gaat u naar Mijn Care4Life en logt u in met iDIN of uw gebruikersnaam en wachtwoord. De correspondentie die wij voor u hebben klaargezet vindt u terug in uw berichtenbox in Mijn Care4Life.

Hoe kan ik de algemene verzekeringsvoorwaarden en vergoedingenoverzichten ontvangen?
U kunt deze zelf downloaden via Mijn Care4Life. Ontvangt u de voorwaarden en/of vergoedingsoverzichten liever per post? Neemt u dan contact met ons op.

Wat is het verschil tussen een verzekeringnemer en een verzekerde?
De verzekeringnemer is degene die de verzekeringsovereenkomst met Care4Life is aangegaan. Een verzekerde is een persoon die verzekerd is van zorg en als ‘verzekerde’ op de zorgpolis staat. Een verzekerde hoeft niet zelf de verzekeringsovereenkomst te hebben afgesloten. Dit geldt bijvoorbeeld voor kinderen.

Wat is een marktconform tarief?
Dit tarief is het tarief dat in de Nederlandse marktomstandigheden redelijk is voor een bepaalde behandeling. Om het tarief vast te stellen, wordt er gekeken naar welke bedragen zorgverleners in rekening brengen voor dezelfde behandeling. Soms rekent een zorgverlener meer dan het marktconform tarief. In dat geval vergoeden wij niet het hele bedrag. De kosten die boven het markconform tarief uitkomen worden niet door de zorgverzekering vergoed

Hoe bepalen jullie het gemiddeld gecontracteerd tarief?
Wij maken met zorgverleners afspraken over het tarief voor bepaalde zorg. Bijvoorbeeld voor een behandeling in het ziekenhuis. Het gemiddelde van alle afgesproken tarieven voor deze zorg, noemen we het gemiddeld gecontracteerd tarief.

Waar vindt u een specificatie van uw zorgkosten? (én die van uw partner)

Wanneer u per email een bericht ontvangt dat iets betaald moet worden of binnenkort automatisch wordt afgeschreven kunt u in de “MijnCare4Life|” omgeving altijd controleren om welke zorgkosten het gaat.
Om de kosten specificatie te kunnen zien dient altijd degene in te loggen (in MijnCare4Life) voor wie deze kosten zijn. Alleen voor haar/hem is deze specificatie zichtbaar.
Een specificatie van de kosten vindt u in de “Berichtenbox”. Wanneer u bent ingelogd kiest u in het menu voor “Mijn berichten” en vervolgens voor “Berichtenbox”. Hier ziet u alle berichten waaronder de facturen en specificaties van uw zorgkosten.

Mijn Care4Life App

Hoe kan ik Mijn Care4Life als webapp installeren?
U kunt Mijn Care4Life opslaan als app op uw mobiele apparaat. Deze Mijn omgeving kunt u altijd en overal raadplegen, zowel op Android apparaten als iPhones of iPads.
Mijn Care4Life als app toevoegen op uw iPhone/iPad:

  • Open de app waarmee u internet;
  • Open Mijn Care4Life in uw browser;
  • Tik onderaan op de Deelknop;
  • Tik op ZET OP BEGINSCHERM;
  • U ziet nu de naam die op het beginscherm zal komen en het adres van de website.
  • Tik op de naam, als u deze wilt wijzigen;
  • Tik ten slotte op VOEG TOE.

Mijn Care4Life als app toevoegen op uw Android-apparaat:

  • Open de browser Chrome;
  • Open Mijn Care4Life in uw browser;
  • Tik rechtsboven op het pictogram met de drie stippen;
  • Tik op TOEVOEGEN AAN STARTSCHERM;
  • Hierna hebt u de optie om de standaardnaam te laten staan of de naam te wijzigen;
  • Tik ten slotte op TOEVOEGEN.

Algemeen

Kan ik mij nu al aanmelden voor deze basisverzekering?
Het aanmelden is mogelijk vanaf 15 november tot en met 31 december. Care4Life verzorgt dan voor u de opzegging bij uw huidige verzekeraar. Als u zelf uiterlijk 31 december bij uw huidige verzekeraar heeft opgezegd, dan kunt u zich tot 31 januari aanmelden.

Wanneer wordt de premie voor de basisverzekeringen voor 2025 bekend gemaakt?
De premie wordt op 15 november bekend gemaakt.

Wordt er korting gegeven op de basisverzekering?
Vanaf 1-1-2023 is het wettelijk niet meer toegestaan om collectiviteitskorting te geven op de basisverzekering? Wel is er een betalingstermijnkorting van 1% wanneer u de premie voor het hele jaar vooruit betaald mogelijk.

Ik ben tussenpersoon en wil graag ook de Basisverzekering Bewust Verzekerd en/of Basisverzekering aanbieden via Care4Life. Is dat mogelijk?
Neemt u hiervoor contact met ons op via info@care4life.nl

Welke vergoedingen zijn uitgesloten in de Basisverzekering Bewust Verzekerd?
Dat zijn:

  • Abortus provocatus, behalve wanneer het leven van de moeder in gevaar is.
  • Opzettelijk levensbeëindigend handelen.
  • In-vitrofertilisatie (IVF) waarbij geslachtscellen worden gebruikt die niet van de wettelijke partner zijn; &IVF waarbij sprake is van restembryo’s.
  • Kunstmatige inseminatie met donorsperma (KID).
  • Anticonceptiva met een mogelijke abortieve werking (bijvoorbeeld koperhoudende spiraaltjes, morning-afterpil en abortuspil).
  • Geslachtsveranderende ingrepen bij vastgestelde transseksualiteit (inclusief vervolgbehandelingen).
  • Genetisch onderzoek waarbij het doden van een ongeboren vrucht aan de orde kan zijn.

Wat voor soort basisverzekering bieden we aan?
U kunt kiezen uit twee basisverzekeringen: Natura en Restitutie.
Natura: Gecontracteerde zorgverleners worden voor 100% vergoed. Gaat u naar een niet gecontracteerde zorgverlener dat krijgt u 75% van het marktconforme tarief vergoed.
Restitutie: Gecontracteerd zorgverleners worden voor 100% vergoed. Gaat u naar een niet gecontracteerde zorgverlener dat krijgt u 100% van de in Nederland redelijke marktprijs vergoed.

Zijn er christelijke zorgverleners gecontracteerd?
We hebben nu reeds christelijke zorgverleners gecontracteerd, maar dit is nu niet direct zichtbaar in de zorgzoeker. De zorginkoop loopt momenteel. We onderzoeken of het mogelijk is om in de zorgzoeker het certificaat christelijke zorg toe te voegen.

Waarom biedt Care4Life de basisverzekering Bewust Verzekerd aan?
Care4Life richt zich met haar diensten en producten op de christelijke gemeenschap en de christelijke waarden en normen.
Een deel van deze gemeenschap vindt de beschermenswaardigheid van het leven als waarde zeer belangrijk. Wij bieden zowel de basisverzekeringen alsook de Bewust Verzekerd basisverzekeringen aan om hierdoor in te spelen op de behoeften van de hele gemeenschap.

Heeft u ook een basisverzekering zonder de uitsluitingen?
Ja, u kunt ook kiezen voor de Basisverzekering, waarbij de uitsluitingen zoals opgenomen in de principiële Basisverzekering Bewust Verzekerd niet van toepassing zijn.

Bij welke zorgverzekeraar brengt Care4Life de risico’s onder?

Dit doen wij bewust bij een relatief kleinere zorgverzekeraar, Eucare.
De reden is eigenlijk heel simpel. Vanuit ons verleden kennen wij Eucare als betrouwbare en luisterende risicodrager. Zo is onder andere de grootste zorgcollectiviteit voor predikanten in Nederland al jarenlang bij hen ondergebracht. Daarnaast werkt Eucare nauw samen met gerenommeerde adviseurs in onder andere Zeeland en Twente. Belangrijk hierbij is dat we bij Eucare kunnen overleggen over premies en voorwaarden. Iets wat bij de hele grote zorgverzekeraars onmogelijk is geworden. Eucare is een Nederlandse verzekeraar die gevestigd is op Malta. Zoals alle zorgverzekeraars staat ook Eucare onder streng toezicht van de Nederlandse Zorgautoriteiten. Naast Eucare werken wij nauw samen met Aevitae, dat verantwoordelijk is voor het vlekkeloos verwerken van de declaraties. Ook met deze professionals werken wij al vele jaren op een plezierige manier samen.

Aanvragen, wijzigen, opzeggen, overstappen

Hoe kan ik een verzekering bij Care4Life afsluiten?
U kunt online uw premie berekenen en een verzekering bij ons afsluiten. Hebt u hulp of advies nodig bij het maken van uw keuze? Neem dan contact met ons op.

Ik wil me aanmelden bij Care4Life. Moet ik mijn huidige verzekering alvast opzeggen?
Dat hangt ervan af. Als u zich voor 31 december bij Care4Life aanmeldt, hoeft u niet zelf op te zeggen. Care4Life zegt dan de oude zorgverzekering op van u en de personen die u meeverzekert. Wacht u met aanmelden tot januari, dan moet u wel zelf uw oude zorgverzekering opzeggen. Dat moet namelijk uiterlijk op 31 december. U hebt dan tot 1 februari de tijd om zich bij Care4Life aan te melden. Uw nieuwe zorgverzekering gaat met terugwerkende kracht per 1 januari in.

Hoe kan ik een kind of partner bijschrijven?
U kunt online ook uw kind en/of partner meeverzekeren. U kunt uw kind of partner ook zelf bijschrijven op uw polis. Dit doet u gemakkelijk en snel via Mijn Care4Life.
Hetzelfde geldt voor het aanmelden van een pasgeboren kind. Laat de baby binnen 4 maanden bijschrijven op uw polis. Alle kinderen tot 18 jaar zijn, na aanmelding, gratis meeverzekerd met de ouder met de meest uitgebreide zorgverzekering.

Wat betekent acceptatieplicht?
Dit is de wettelijke plicht die alle zorgverzekeraars hebben om iedereen te accepteren voor de basisverzekering. Ongeacht leeftijd of gezondheid. Voor aanvullende en tandartsverzekeringen geldt geen acceptatieplicht, maar wij accepteren iedereen zonder enige vorm van selectie.

Mag Care4Life weigeren mij te verzekeren?
Nee, voor de basisverzekering mogen zorgverzekeraars niemand weigeren. U kunt dus altijd een basisverzekering afsluiten bij Care4Life, ongeacht uw leeftijd of gezondheid. Voor aanvullende en tandartsverzekeringen geldt deze acceptatieplicht niet en mogen zorgverzekeraars wel medische selectie toepassen. Care4Life past geen medische selectie toe. Iedereen is welkom.

Er is wel een uitzondering. Hebt u fraude gepleegd of uw premie niet betaald? En heeft Care4Life uw zorgverzekering daarom beëindigd? Dan mogen wij u 5 jaar lang weigeren. In dat geval moet u zich verzekeren bij een andere zorgverzekeraar.

Moet ik mijn zorgverleners informeren dat ik overstap?
Nee, dat hoeft niet. Via ons systeem stellen wij alle zorgverleners op de hoogte van uw overstap naar Care4Life.

Kan ik bij mijn huidige zorgverlener onder behandeling blijven?
Bent u onder behandeling in een ziekenhuis en gaat de behandeling volgend jaar verder? Dan heeft uw overstap naar Care4Life geen enkele invloed op uw behandeling. De ingangsdatum van de behandeling in het ziekenhuis bepaalt welke verzekeraar de zorg vergoedt.
Gaat het om zorg die niet in het ziekenhuis plaatsvindt, check dan via de Zorgzoeker of uw zorgverlener gecontracteerd is.

Neemt Care4Life mijn machtiging van mijn oude verzekeraar over?
Hebt u een machtiging voor zorg die vergoed wordt vanuit de basisverzekering? Dan hoeft u niet opnieuw toestemming te vragen. Wel moet u een kopie van die machtiging naar Care4Life sturen. Wij sturen u dan een nieuwe versie met dezelfde geldigheid. Pas wanneer die geldigheidsduur is verstreken, moet u een nieuwe aanvraag doen. Uw behandelaar kruist dan aan dat het om een verlengingsaanvraag gaat.
Is er voor een vergoeding uit de aanvullende verzekering vooraf toestemming nodig? Dan moet u een nieuwe aanvraag bij ons indienen.
Let op! Hebt u via uw oude verzekeraar een hulpmiddel in bruikleen? Dan dient u bij een overstap naar Care4Life uw oude verzekeraar te vragen om Care4Life een overnamebod te doen met de restwaarde van het hulpmiddel. Lukt dat niet? Laat het ons weten! Wij sturen uw oude verzekeraar dan een brief om een overnamebod voor u op te vragen. Hebt u een hulpmiddel in eigendom? Dan hoeft u niets te doen.

Neemt Care4Life mijn Persoonsgebonden Budget (zvw-pgb) van mijn oude verzekeraar over?
Stapt u over naar Care4Life en hebt u bij uw oude verzekeraar een persoonsgebonden budget? En is uw toekenningsverklaring nog geldig? Dan neemt Care4Life deze toekenningsverklaring over tot maximaal de einddatum van de indicatie. U dient deze toekenningsverklaring zelf naar ons op te sturen. Het vermelde aantal uren voor verpleging en verzorging blijft gelijk. De hoogte van de vergoeding voor deze uren kan afwijken, omdat iedere zorgverzekeraar haar eigen tarieven hanteert. Wij raden u aan om deze toekenningsverklaring te bewaren zolang hij geldig is. Na overstap gelden verder de voorwaarden uit het reglement Zorgverzekeringswet persoonsgebonden budget.

Wanneer kan ik de zorgverzekering opzeggen?
Uiterlijk 31 december van ieder jaar kunt u uw verzekering opzeggen. De opzegging gaat in per 1 januari. Voor 1 februari moet u een nieuwe zorgverzekering afsluiten. Die gaat met terugwerkende kracht per 1 januari in. Er zijn een paar situaties waarbij u ook tussentijds kunt opzeggen:

  • Wijziging van de premie of polisvoorwaarden
    Als Care4Life tussentijds de premie of de polisvoorwaarden wijzigt in uw nadeel, mag u uw verzekering opzeggen. Dit geldt niet wanneer het om een wettelijke wijziging gaat. Over een wijziging van de premie of voorwaarden informeren wij u altijd van tevoren. U hebt dan 1 maand de tijd om op te zeggen (vanaf de dag waarop de wijziging ingaat). Dit geldt niet wanneer het om een wettelijke wijziging gaat.
  • Uw verzekeringsplicht stopt
    Verhuist u naar het buitenland of ontvangt u niet langer inkomsten uit Nederland? Dan kan het zijn dat u in Nederland niet langer verzekeringsplichtig bent. Om uw verzekeringsplicht vast te stellen kunt u het toetsingsformulier verzekeringsplicht invullen. Het formulier kunt u vervolgens via info@Care4Life.nl aan ons mailen.

In de polisvoorwaarden staan alle regels voor het (tussentijds) opzeggen van de verzekering in detail beschreven.

Hoe zeg ik mijn zorgverzekering op?
U kunt uw zorgverzekering alleen schriftelijk opzeggen. Dit kan via info@care4life.nl óf per post. Wilt u alleen een aanvullende verzekering opzeggen? Dat kunt u zelf doen via Mijn Care4Life.

Ik treed uit dienst bij mijn werkgever. Kan ik overstappen naar een andere verzekeraar?
Ja, dat kan, maar alleen als u nu via uw werkgever verzekerd bent en u via uw nieuwe werkgever een andere collectieve verzekering afsluit. Vanaf de dag dat u uit dienst treedt, hebt u 1 maand de tijd om uw zorgverzekering op te zeggen.

Zijn mijn partner en kinderen automatisch verzekerd als ik mij verzeker?
Nee, dit gebeurt niet automatisch. Maar u kunt uw gezinsleden wel eenvoudig toevoegen aan uw polis. Dit kunt u zelf regelen in Mijn Care4Life of neem contact met ons op.

Hetzelfde geldt voor het aanmelden van een pasgeboren kind. Laat de baby binnen 4 maanden bijschrijven op uw polis. Alle kinderen tot 18 jaar zijn, na aanmelding, gratis meeverzekerd met de ouder met de meest uitgebreide zorgverzekering.

Zorgpas

Krijg ik automatisch een zorgpas?
De zorgpas is geen legitimatiebewijs. Daarom is het tonen van een zorgpas niet nodig voor zorg in Nederland. Bezoekt u een zorgverlener in Nederland? Dan vraagt deze naar een geldig legitimatiebewijs, zoals een paspoort, rijbewijs of ID-kaart. Hiermee zoekt de zorgverlener uw verzekering op in het landelijk declaratiesysteem.

Vindt u het toch handig om een zorgpas bij de hand te hebben of gaat u op vakantie binnen Europa of naar Australië? Een digitale versie van de Europese zorgpas (EHIC) vind u in Mijn Care4Life. U kunt deze als afbeelding opslaan op uw smartphone of tablet. Zo hebt u geen plastic pas meer nodig, ook niet in het buitenland. Wilt u toch liever een plastic pas? Dan kunt u deze aanvragen via Mijn Care4Life. U krijgt de Europese zorgpas dan binnen 10 werkdagen thuis gestuurd.

Vanaf wanneer en hoe lang is mijn zorgpas geldig?
De pas is geldig zolang u bij Care4Life verzekerd bent en zolang de gegevens op uw zorgpas kloppen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de vervaldatum en het polisnummer.

Wanneer heb ik de zorgpas nodig?
Bezoekt u een zorgverlener in Nederland? Dan vraagt de zorgverlener naar een geldig legitimatiebewijs, zoals een paspoort, rijbewijs of ID-kaart. Hiermee zoekt de zorgverlener uw verzekering op in het landelijk declaratiesysteem.

In EU/EER-landen, Zwitserland en Australië moet u de Europese zorgpas (EHIC) laten zien als u medische zorg nodig hebt. Ook de digitale versie van de EHIC is geldig. Bel altijd eerst met onze alarmcentrale als u medische zorg nodig heeft in het buitenland. Onze medewerkers staan 24 uur per dag, 7 dagen per week voor u klaar. U vindt het telefoonnummer van de alarmcentrale op de EHIC.

Op mijn pas staat een UZOVI-code, wat is dat?
Elke zorgverzekeraar heeft een eigen UZOVI-code. Aan de hand van de UZOVI-code weet de zorgverlener naar welke zorgverzekeraar de nota gestuurd kan worden. De UZOVI-code van Care4Life/EUCARE is 3360.

Gaat u tijdelijk naar het buitenland voor een vakantie, stage of werk?
Dan kan het meenemen van uw persoonlijke Europese gezondheidskaart (EHIC) u veel gedoe besparen. Met de EHIC kunt u in veel Europese landen aantonen dat u verzekerd bent. De EHIC is één jaar geldig en zolang u bij Care4Life verzekerd bent met een basisverzekering. De zorgpas of EHIC kunt u direct downloaden in de MijnCare4Life omgeving en opslaan op uw telefoon. Uiteraard kunt u hier ook een fysiek pasje aanvragen. Houdt u er bij deze laatste optie rekening mee dat het ongeveer twee weken duurt voordat u deze ontvangt.

Basisverzekering

Voor wie geldt de verplichte basisverzekering?
Voor alle inwoners van Nederland geldt een verzekeringsplicht: U bent verplicht een basisverzekering af te sluiten. Dat bepaalt de Zorgverzekeringswet. Ook als u niet in Nederland woont, maar wel inkomsten hebt uit Nederland, kan de Zorgverzekeringswet voor u gelden.

Als u een verzekeringsplicht hebt, moet u binnen 4 maanden een zorgverzekering afsluiten.

Specifieke gevallen:

  • Gemoedsbezwaarden
    Hebt u principiële bezwaren tegen de basisverzekering? Dan bent u ‘gemoedsbezwaard’ en mag u de verzekering weigeren. U moet dan bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB) een ontheffing van uw premieplicht aanvragen. In plaats van premie betaalt u dan een vervangende belasting, die terechtkomt bij het Zorginstituut Nederland.
  • (Ex-)Militairen
    Ben/Was u militair? Militairen in actieve dienst zijn automatisch verzekerd via een specifieke basisverzekering voor militairen. Zodra u uit dienst treedt, gaat de normale verzekeringsplicht gelden en moet u binnen 4 maanden een basisverzekering afsluiten.
  • Gedetineerden
    Bent u gedetineerd? Dan moet u ons daarover schriftelijk informeren door een detentieverklaring op te sturen. Zolang u in een justitiële inrichting zit, wordt de zorgverzekering opgeschort (onderbroken). Het Ministerie van Justitie is tijdens uw detentie verantwoordelijk voor de zorg die u nodig hebt.

Heeft Care4Life volumeafspraken gemaakt of omzetplafonds afgesproken?
Elk jaar maken verzekeraars samen met zorgaanbieders afspraken over de zorg. Bijvoorbeeld over hoeveel behandelingen een zorgaanbieder dat jaar zal uitvoeren. En tegen welk bedrag. Er is dan maar beperkt toegang. Dit noemen we een omzetplafond. Door dit soort afspraken houden verzekeraars de kosten van zorg in de hand. Dat is belangrijk voor uw premie.

Bij de verzekeringen van Care4Life is er geen sprake van omzetplafonds. Met een Care4Life basisverzekering kunt u daarom het hele jaar door terecht voor zorg. Dit geldt voor alle basisverzekeringen van Care4Life.

Wat is het verschil tussen een naturapolis en een restitutiepolis?
Bij een naturapolis krijgt u de zorg alleen volledig vergoed als u naar zorgverleners gaat met wie wij een contract hebben afgesloten. Gaat u naar een andere arts, therapeut of ziekenhuis? Dan vergoedt de Basisverzekering Bewust Verzekerd Natura 75% van het gemiddeld gecontracteerd tarief. De Basisverzekering Natura vergoedt 80% van het gemiddeld gecontracteerd tarief.  Alle kosten die boven het marktconforme tarief uitstijgen betaalt u zelf.

Bij een restitutiepolis kiest u zelf naar welke zorgverlener u gaat. Bij een restitutiepolis declareert u de kosten van zorg bij ons en vergoeden wij 100% het marktconforme tarief. Het marktconforme tarief is het tarief dat wij in Nederland redelijk passend vinden voor een bepaalde behandeling. Alle kosten die boven het marktconforme tarief uitstijgen betaalt u zelf.

Hebt u een naturapolis en gaat u naar een gecontracteerde zorgverlener, dan betaalt Care4Life de rekening rechtstreeks aan de zorgverlener. U krijgt geen rekening en u hoeft niets voor te schieten of te declareren. Vandaar de naam ‘natura’. Hebt u een restitutieverzekering en gaat u naar een niet-gecontracteerde zorgverlener, dan moet u vaak de rekening voorschieten. U declareert de kosten dan achteraf. Vandaar de naam ‘restitutie’.

Aanvullende verzekeringen

Kan ik in de loop van het jaar een aanvullende verzekering afsluiten?
Nee, dat kan alleen per 1 januari van een nieuw kalenderjaar.

Er zijn twee uitzonderingen:

  • Kinderen die 18 worden, kunnen tussentijds een aanvullende verzekering afsluiten.
  • Ontstaat uw verzekeringsplicht in de loop van het jaar? Bijvoorbeeld omdat u net in Nederland woont? Dan moet u in de loop van het jaar een basisverzekering afsluiten. Tegelijk kunt u dan ook een aanvullende verzekering afsluiten.

Welke zorg valt onder een aanvullende verzekering?
Een aanvullende verzekering vergoedt zorg die niet in de basisverzekering zit. Welke zorg dit precies is en hoeveel daarvan vergoed wordt, verschilt per aanvullende verzekering. Het gaat bijvoorbeeld om alternatieve geneeswijzen, fysiotherapie, reizigersvaccinaties en brillen/contactlenzen.

Is het noodzakelijk om een aanvullende verzekering af te sluiten?
Nee, u bepaalt helemaal zelf of u een aanvullende verzekering afsluit of niet. Een basisverzekering is verplicht, dat heeft de overheid bepaald. De zorg die onder de basisverzekering valt, is ook wettelijk vastgelegd. Maar dit geldt niet voor een aanvullende verzekering. Vindt u de dekking van de basisverzekering te beperkt? Of verwacht u zorgkosten te maken die niet door de basisverzekering vergoed worden? Dan kunt u zich aanvullend verzekeren. De aanvullende verzekering waar u uit kunt kiezen staan op de website en in Mijn Care4Life.

Geldt er een medische selectie bij aanvullende verzekeringen?
Bij Care4Life is iedereen welkom en is een medische selectie niet van toepassing.

Tandartsverzekering

Kan ik in de loop van het jaar een tandartsverzekering afsluiten?
Nee, dat kan alleen per 1 januari van een nieuw kalenderjaar.

Er zijn twee uitzonderingen:

  • Kinderen die 18 worden, kunnen tussentijds een tandartsverzekering afsluiten.
  • Ontstaat uw verzekeringsplicht in de loop van het jaar? Bijvoorbeeld omdat u net in Nederland woont? Dan moet u in de loop van het jaar een basisverzekering afsluiten. Tegelijk kunt u dan ook een tandartsverzekering afsluiten.

Hanteert Care4Life een medische selectie voor een tandartsverzekering?
Bij Care4Life is iedereen welkom en is een medische selectie niet van toepassing.

18 jaar

Ik word 18 jaar. Wat betekent dit voor mijn zorgverzekering?
Als u 18 wordt, veranderen er een aantal dingen rondom uw zorgverzekering:

  • U bent niet meer gratis via uw ouders verzekerd. Vanaf de maand na uw 18e verjaardag moet u premie betalen voor uw zorgverzekering. Wordt u bijvoorbeeld op 6 mei 18? Dan bent u vanaf 1 juni verplicht om minimaal een basisverzekering te hebben.
  • U hebt een verplicht eigen risico voor de basisverzekering. Het eigen risico voor 2023 is € 385,-.
  • U bent niet meer gratis verzekerd voor de tandarts. Het kan dus handig zijn om een aanvullende tandartsverzekering af te sluiten.
  • U hebt mogelijk recht op zorgtoeslag. Zorgtoeslag kan u aanvragen via de belastingdienst.

Kiest u ervoor om een aanvullende- of tandartsverzekering af te sluiten of om deze te wijzigen? Dan gaat deze wijziging in per de dag dat u 18 wordt. De premie en het eigen risico gaan in op de 1ste van de maand nadat u 18 bent geworden. Wordt u bijvoorbeeld op 6 mei 18, en hebt u een tandartsverzekering afgesloten? Dan gaat de dekking van deze tandartsverzekering in per 6 mei en kunt u gebruik maken van de vergoeding. Vanaf 1 juni bent u premieplichtig en betaalt u ook de premie voor dit pakket.

Kan ik tussentijds mijn zorgverzekering wijzigen als ik 18 word?
Ja, een aantal dingen kunt u wijzigen op het moment dat u 18 wordt:

  • U kunt uw aanvullende verzekering wijzigen of een nieuwe aanvullende verzekering afsluiten, zoals een tandartsverzekering. Stel u wordt op 6 mei 18 jaar, dan kun u de verzekering aanpassen tot 1 juli. Opzeggen kan tot 1 juni in dit voorbeeld.
  • U kunt voor een vrijwillig eigen risico kiezen waardoor u ook korting op uw zorgpremie ontvangt. Kiest u voor een vrijwillig eigen risico van € 500,- (bovenop uw verplicht eigen risico van € 385,-), dan krijgt u per maand € 20,- korting op uw premie.

Een paar weken voor uw 18e verjaardag sturen wij u een brief met de mogelijkheden. Wilt u op basis hiervan iets wijzigen in uw verzekering? Laat dit dan vóór u premieplichtig bent aan ons weten. Neem hiervoor contact met ons op.

Betalingen

Hoe kan ik mijn premie betalen?
U kunt uw premie op verschillende manieren betalen:

  • Per automatisch incasso
    Hiervoor moet u Care4Life eerst toestemming geven. Als u een digitale polis hebt, kunt u dit doen in Mijn Care4Life. Hebt u geen digitale polis? Dan kun u het formulier Doorlopende machtiging SEPA downloaden. Stuur het formulier via info@care4life.nl naar ons toe. U kunt ook contact met ons opnemen. Wij sturen u het formulier dan per post toe.
  • Per iDeal-link via de e-mail
    Hebt u een digitale polis? Dan ontvangt u voor de betaling van uw zorgkosten een notificatiemail met een iDEAL link. Met iDEAL kunt u gemakkelijk en snel uw factuur betalen.
  • Factuur per post
    Ontvangt u de facturen liever per post? Dat kan! U kunt de factuur alsnog digitaal betalen met de QR-code. Let op! Voor een factuur per post wordt een toeslag van € 1,50,- per factuur in rekening gebracht.

Wilt u uw betaalwijze aanpassen? Dit kunt u gemakkelijk zelf doen via Mijn Care4Life of neem dan contact met ons op.

Wanneer / Hoe vaak moet ik premie betalen?
Bij Care4Life kunt u de premie per maand en per jaar betalen. Kiest u voor jaarbetaling? Dan krijgt u 1% korting op de totaalpremie.

Kan ik het eigen risico en de eigen bijdrage ook gespreid betalen?
Ja, alle rekeningen vanaf € 50,- kunt u bij Care4Life in termijnen betalen. Dus ook rekeningen voor het eigen risico en/of de eigen bijdrage. Een betalingsregeling kunt u aanvragen door contact met ons op te nemen. Het vooraf gespreid betalen van het eigen risico is helaas niet mogelijk.

Kan ik mijn regeling voor gespreid betalen tussentijds beëindigen of wijzigen?
Om de betalingsregeling te beëindigen of te wijzigen neemt u contact met ons op.

Wat is vroegsignalering?
Vroegsignalering is het vroegtijdig contact zoeken met verzekerden die hun vaste lasten niet meer (kunnen) betalen en het risico lopen op problematische schulden. Care4Life maakt een melding van betalingsachterstanden bij de gemeente. Het is onze plicht om dit te doen. De gemeente neemt vervolgens contact op met de verzekeringnemer van de polis. Als u niet wilt dat wij uw betalingsachterstanden bij uw gemeente melden, geef dit dan aan ons door.

Wilt u weten of uw gemeente is aangesloten bij Vroegsignalering of hebt u hulp nodig bij het oplossen van uw betalingsachterstanden? Kijk dan op de website van uw gemeente of neem contact met ze op.

Wanneer maken wij een melding?
Als de betalingsachterstand tussen de 30 en 100 dagen oud is melden wij deze bij uw gemeente (indien deze is aangesloten bij het Landelijk Convenant Vroegsignalering).

Hoe melden wij uw achterstand bij de gemeente?
Wij hebben de mogelijkheid om betalingsachterstanden bij de deelnemende gemeenten aan te leveren. Dit gebeurt met behulp van BKR (Vindplaats van Schulden) of via Inforing (RIS Vroeg Eropaf) waardoor uw gegevens op een veilige manier worden gedeeld. De geldende wet- & regelgeving staat ons toe uw persoonsgegevens en betalingsachterstanden met uw gemeente te delen.

Eigen risico

Wat is het eigen risico en hoe werkt het?
Maakt u gebruik van een basisverzekering en bent u 18 jaar of ouder? Dan hebt u een verplicht eigen risico. De zorg die wij vergoeden vanuit de basisverzekering verrekenen wij met het eigen risico. Dit betekent dat u ieder jaar een deel van de zorg zelf moet betalen. Dit heeft de overheid bepaald  en bedraagt € 385,-. Boven dit bedrag vergoedt de basisverzekering de zorgkosten.

Voorbeeld: U hebt totaal voor € 1.000,- aan zorg uit de basisverzekering verbruikt. Dan moet u de eerste € 385,- zelf betalen. De kosten daarboven (€ 615,-) worden vergoed vanuit de basisverzekering.

U kunt ervoor kiezen om uw eigen risico te verhogen, in ruil voor een lagere premie. Dit is het vrijwillig eigen risico. U kunt het eigen risico met € 500,- vrijwillig eigen risico verhogen. Het totale eigen risico (verplicht + vrijwillig) is dus maximaal € 885,-. Bij een vrijwillig eigen risico ontvangt u een korting per maand op uw zorgpremie.

Het eigen risico geldt alleen voor de basisverzekering. Maakt u zorgkosten die wij vanuit de aanvullende verzekering vergoeden? Dan betaalt u geen eigen risico.

Wat valt er allemaal onder het eigen risico?
Het eigen risico geldt voor bijna alle zorg die onder de basisverzekering valt. Dit zijn onder andere kosten van geneesmiddelen, medisch specialisten, ziekenhuisopname, psychologische zorg (GGZ), logopedie en hoortoestellen.

Maar er zijn uitzonderingen:

  • Zorgkosten voor kinderen tot 18 jaar;
  • Ketenzorg;
  • Een bezoek aan de huisarts*;
  • Verloskundige zorg**;
  • Kraamzorg***;
  • Hulpmiddelen die u in bruikleen hebt;
  • Verpleging en verzorging (thuiszorg/wijkverpleging);
  • Vervoer van een donor;
  • Nacontroles van een nier- of leverdonor (ook na 13 weken).
  • Gecombineerde leefstijlinterventies;
  • Stoppen-met-rokenprogramma en geneesmiddelen die zijn voorgeschreven als onderdeel van dit programma.

In deze gevallen worden de zorgkosten volledig vergoed. U hoeft dan geen eigen risico te betalen.

*             Let op: voert de huisarts laboratoriumonderzoek uit, dan geldt daarvoor wel het eigen risico.

**          Het eigen risico geldt wel voor andere zorg rondom zwangerschap en bevalling: geneesmiddelen, bloedonderzoek, ziekenvervoer en prenatale tests zoals de vlokkentest en een vruchtwaterpunctie.

***        Voor kraamzorg geldt geen eigen risico, maar wel een eigen bijdrage.

Controleer het vergoedingenoverzicht van uw basisverzekering. Daar vindt u voor elke vorm van zorg precies hoeveel u vergoed krijgt en of het eigen risico geldt of niet.

Waarom een verplicht eigen risico?
De overheid geeft zelf twee redenen waarom zij een eigen risico heeft ingevoerd:

  • De verzekeringspremie blijft lager, doordat u zelf het eerste deel van uw zorgkosten betaalt;
  • Mensen worden zich bewuster van de kosten van zorg.

Hoe informeert Care4Life mij als ik eigen risico moet betalen?
Dit kan op twee manieren, afhankelijk van de zorgverlener en welke basisverzekering u hebt.

Mogelijkheid 1

  • U krijgt achteraf een rekening van Care4Life voor het eigen risico dat u nog moet betalen. De factuur vindt u terug in Mijn Care4Life óf u ontvangt deze per post als u geen gebruik maakt van onze digitale correspondentie.
  • Dit is het geval als de zorgverlener de rekening van uw zorgkosten naar Care4Life stuurt. Wij betalen dan het volledige bedrag direct aan de zorgverlener. Daarna kijken wij of u nog eigen risico moet betalen. Zo ja, dan sturen wij u een rekening.

Mogelijkheid 2

  • Care4Life haalt het eigen risico af van de vergoeding van zorgkosten die u declareert. Hierover informeren wij u via Mijn Care4Life. Of als u geen gebruik maakt van onze digitale correspondentie ontvangt u een brief per post.
  • Dit is het geval als de zorgverlener de rekening van uw zorgkosten naar u stuurt. U betaalt de rekening eerst zelf aan de zorgverlener en declareert de kosten vervolgens bij Care4Life. Wij bekijken of u nog eigen risico moet betalen. Daarna krijgt u bericht over de hoogte van het bedrag dat wij aan u vergoeden.

Tot hoe lang na de verleende zorg mag Care4Life het eigen risico terugvorderen?
Zorgdeclaraties die wij ontvangen voor 31 december van het volgende jaar kunnen van invloed zijn op zowel het verplicht als het vrijwillig eigen risico van het huidige jaar.

Hoe kan ik zien wat de stand is van mijn eigen risico?
In Mijn Care4Life kunt u zien welke kosten verrekend zijn met uw eigen risico en hoeveel eigen risico u nog over hebt.

Kan ik mijn eigen risico gespreid betalen?
Alle rekeningen vanaf € 50,- kunt u bij Care4Life in termijnen betalen. Een betalingsregeling kunt u aanvragen door contact met ons op te nemen. Het vooraf gespreid betalen van het eigen risico is helaas niet mogelijk.

Wat gebeurt er met het eigen risico als ik niet het hele jaar verzekerd ben?
In dat geval wordt het eigen risico alleen over de verzekerde periode (naar rato) berekend.

Bijvoorbeeld: De zorgverzekering loopt van 1 januari tot en met 30 januari. In totaal zijn dit 30 dagen. Het kalenderjaar 2023 telt 365 dagen. Het eigen risico voor 2023 wordt dan als volgt berekend: € 385,- gedeeld door 365 dagen is afgerond € 1,05 per dag. € 1,05 x 30 dagen dat u verzekerd bent is € 31,50 en wordt afgerond op € 32,-.

Wat is het vrijwillig eigen risico?
Bij Care4Life kunt u het eigen risico verhogen met € 500,- vrijwillig eigen risico. Het totaal eigen risico is dus maximaal € 885,- (verplicht eigen risico € 385,- + € 500,- vrijwillig eigen risico). Bij een vrijwillig eigen risico ontvangt u wel een extra korting per maand op uw zorgpremie.

Wanneer mag ik kiezen voor een vrijwillig eigen risico?
Ieder verzekeringsjaar kunt u opnieuw bepalen of u voor een vrijwillig eigen risico kiest.

Wilt u voor het nieuwe jaar iets wijzigen? Geef dit dan uiterlijk 31 januari aan ons door. U kunt uw vrijwillig eigen risico eenvoudig zelf aanpassen in Mijn Care4Life. Natuurlijk kunt u ook contact met ons opnemen.

Heeft een vrijwillig eigen risico ook nadelen?
Een hoger eigen risico is voordelig wanneer u weinig zorgkosten hebt. Maar dit kan nadelig zijn wanneer u plotseling toch veel zorg uit de basisverzekering nodig hebt. U moet dan een groter bedrag zelf betalen.

Gelukkig kunt u met Care4Life ook een betalingsregeling afspreken. Dit kan vanaf een minimaal termijnbedrag van € 25,- per maand over een periode van maximaal 12 maanden. Een betalingsregeling kunt u aanvragen door contact met ons op te nemen. Het vooraf gespreid betalen van het eigen risico is helaas niet mogelijk.

Voorbeeld: U hebt gekozen voor een maximaal vrijwillig eigen risico van € 500,-. Onverwachts komt u in het ziekenhuis en de zorgkosten lopen flink op. Dan kan het zijn dat u € 885,- zelf moet betalen. De kosten boven € 885,- vergoedt de zorgverzekering.

Wat wordt mijn premie wanneer ik kies voor een vrijwillig eigen risico?
U kunt kiezen voor een eigen risico van € 385,- (met een vrijwillig eigen risico van € 0,-) of een eigen risico van € 885,- (verplicht eigen risico van € 385,- plus een vrijwillig eigen risico van € 500,-). Kiest u voor een vrijwillig eigen risico, dan ontvangt u een extra korting per maand op uw zorgpremie.

Hoe werkt het als mijn (ziekenhuis)behandeling over meerdere jaren loopt?
Als uw behandeling bijvoorbeeld in 2023 start, dan verrekenen wij deze behandeling met uw eigen risico van 2023. Ook als de behandeling in 2024 stopt.

Ziekenhuizen declareren hun zorg met een DBC (Diagnose Behandeling Combinatie). De DBC staat voor het geheel aan zorg die u ontvangt. Van zorgvraag tot diagnose en behandeling. De startdatum van een behandeling bepaalt met welk jaar wij uw eigen risico verrekenen. Als u bijvoorbeeld in december 2023 geopereerd wordt en in januari 2024 het ziekenhuis verlaat, dan verrekenen wij de kosten met het eigen risico van het jaar 2023.

Een DBC-traject mag maximaal 120 dagen duren. In sommige gevallen wordt een DBC eerder afgesloten. Bijvoorbeeld 42 dagen nadat u geopereerd bent of 90 dagen na de opening van een DBC bij een poliklinische behandeling zonder operatie. Duurt uw behandeling langer? Dan wordt een vervolg-DBC gestart. Dit kan ook voorkomen als u bijvoorbeeld na 120 dagen nog een nacontrole heeft in het ziekenhuis.

Let op! Als die DBC’s in verschillende jaren worden geopend, dan houden wij tweemaal eigen risico in en niet eenmaal. U moet dan zowel het eigen risico van 2023, als het eigen risico van 2024 betalen. U kunt altijd navragen of en wanneer er een vervolg-DBC wordt gestart bij uw behandelaar in het ziekenhuis.

Eigen bijdrage

Wat is het verschil tussen eigen bijdrage en eigen risico?
De eigen bijdrage staat volledig los van het eigen risico.

Eigen bijdrage
Aan sommige zorg moet u zelf meebetalen, iedere keer dat u gebruik maakt van deze zorg. Dit heeft de overheid bepaald. Deze wettelijke eigen bijdrage geldt onder meer voor kraamzorg, bepaalde geneesmiddelen, ziekenvervoer en sommige hulpmiddelen, zoals hoortoestellen, kunstgebitten en pruiken. Ook vallen sommige zorgkosten niet of niet volledig onder uw verzekering. In dat geval moet u deze kosten ook zelf betalen.

Eigen risico
Als u gebruik maakt van een vergoeding vanuit de basisverzekering moet u deze kosten eerst zelf betalen. Dit is het eigen risico. Pas als uw zorgkosten uitkomen boven het bedrag van het eigen risico, vergoedt de verzekering de kosten. Het wettelijk verplicht eigen risico bedraagt € 385,-. Het eigen risico geldt voor de basisverzekering in het algemeen. Dus niet alleen voor specifieke zorg, zoals de eigen bijdrage.

Hoe werkt een eigen bijdrage voor zorg?
De overheid bepaalt voor welke zorg een eigen bijdrage geldt. En hoe hoog dit bedrag is. Een compleet overzicht met bijbehorende bedragen vindt u op de site van de Rijksoverheid.

Hebt u zorgkosten gemaakt waarvoor een eigen bijdrage geldt? En hebben wij die kosten direct aan de zorgverlener betaald? Dan sturen wij u een rekening van de eigen bijdrage. Hebt u de zorgkosten zelf aan de zorgverlener betaald en daarna een declaratie bij ons ingediend? Dan verrekenen wij de eigen bijdrage met de vergoeding die u van ons krijgt volgens uw polisvoorwaarden.

Tot hoe lang na de verleende zorg mag Care4Life een rekening voor de eigen bijdrage sturen?
Het is wettelijk bepaald dat een zorgverzekeraar tot 5 jaar na de behandeldatum een rekening voor de eigen bijdrage mag sturen. In de praktijk zal dit zelden zo lang duren. Wij doen ons best om u zo snel mogelijk duidelijkheid te geven over uw zorgkosten. Maar in sommige gevallen kan het langer duren, meestal door factoren waar Care4Life geen invloed op heeft

Kan ik een rekening voor de eigen bijdrage gespreid betalen?
Ja, alle rekeningen vanaf € 50,- kunt u bij Care4Life in termijnen betalen. Een betalingsregeling kunt u aanvragen door contact met ons op te nemen.

Kan ik de eigen bijdrage vergoed krijgen door mijn zorgverzekering?
De eigen bijdrage wordt vastgesteld door de overheid. In sommige gevallen vergoeden wij deze vanuit een aanvullende verzekering. Raadpleeg hiervoor de polisvoorwaarden in Mijn Care4Life of op onze website.